Om studenter och tv-reklam

Terminen är igång och universitetet är fullt av förväntansfulla studenter. Förmodligen är jag en av dem, även om jag inte räknar mig som särksilt förväntansfull eftersom jag på det stora hela vet vad som väntar. Historia. Idag ritade vår nya och fantastiskt underhållande föreläsare en lång linje på whiteboarden och placerade ut hundratals, kändes det som, händelser mellan 1789 och 1900 någon gång. Och så förstod vi studenter som satt där och skämdes över att vi glömt allt från historielektionerna på gymnasiet och högstadiet, att världen är ganska komplex. Det ena leder inte till det andra som det gör när man står med vit rock i ett laboratorium, utan en sak kan leda till hundratals andra och hundratals händelser kan påverka ett förlopp. Lite spännande faktiskt. Jag hoppas att jag lär mig lite mer om hur världen fungerar och varför den är som den är efter den här kursen.

Och jag börjar känna mig hemma i min lilla studentlägenhet igen. Det tog inte så lång tid och det är egentligen skrämmande att man bara kan byta verklighet så där helt plötsligt och börja syssla med något annat än man nyss höll på med, och inte få alltför stora men av det. Jag har varit på Iksu och simmat igen och det kändes precis som vanligt. Och idag tänkte jag vandra iväg till Iksu igen och inleda min höstträning, träning som legat på is under sommaren (om det nu kan finnas is på sommaren). Det kommer vara hårt, jobbigt och svettigt, men jag kommer bli en bättre människa av det så klart.

Något som ingen kommer bli en bättre människa av är TV4:s nya reklampaus mitt i Nyheterna klockan 22. Fruktansvärt irriterande. I långfilmer har det sin poäng, man kan ta en sväng bort till köket eller in på toan, men vem har egentligen behov av att gå på dass mitt i nyheterna? Jag skulle vilja undersöka hur tv-reklam påverkar människor, hur mycket frustration och ilska det leder till och hur samhällsklimatet och relationer förändras på grund av det. Resultatet skulle troligen bli skrämmande och bland andra TV4 skulle bli ställd till svars för sina övergrepp på den svenska befolkningen. Det är värre än när Skåne försvenskades, värre än förnekelsen av samerna och värre än inkvisitionen, här kommer propagandan rakt in i din popcornskål genom tv:n. Och mitt i nyheterna, precis när du är inställd på att ta del av viktig information. Och ingenstans kan man anmäla sig och tacka nej till det heller. Vad göra?

2 kommentarer

  1. Patrik, du får helt enkelt doktorera i det där med reklam! :D

  2. javisst kära granne, doktorera ja.. d verkar spännande.. tror du man kan göra d på sociologen? hur olika befolkningsgrupper påverkas av olika tv-reklam eller nåt sånt.. tror jag ska ta o doktorera nån dag, bara för o testa på..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *