Fyra lektioner för dåliga säljare

Jag stötte på en av landets sämsta säljare idag. Han gjorde det mesta så som man inte bör göra som en professionell säljare som vill skapa förtroende hos kunden. Men det var inte så att han var ovillig att sälja, snarare tvärtom.

Jag gick in i den relativt nyöppnade mobilaffären för att spana på de senaste modellerna eftersom jag går i mobilköpartankar. Eftersom denna butik låg längs min väg, vilket inte den traditionella elektronikbutiken gjorde, valde jag att gå in där. Naturligtvis dyker den här dåliga säljaren på mig eftersom jag för honom ser ut som en kassako.

Utan en tanke från hans sida på vad jag kan tänkas vilja ha börjar han sälja in sina mobiler. Jag förklarar att jag är intresserad av en viss modell av ett visst märke men han säger att det kommer dröja flera månader innan den kommer till affären, eftersom den är alldeles färsk. Det vet han eftersom det märkets mobiler brukar vara uppemot ett halvår försenade. Istället fortsätter han prata om ett annat märke och hur bra det är. Han visar en modell och sedan visar han ytterligare en modell, men den senare modellen har inte kommit än och han tar bara hem fem stycken, och det står sju i kö, så den kan jag inte köpa. Dessutom är den stor som ett hus. (Av okänd anledning försöker han alltså sälja något som inte går att köpa..?) Därefter pekar han återigen på den första modellen av det märke han rekommenderar; det är den jag ska köpa, det har han bestämt.

Men jag vill inte köpa den mobilen och han frågar vad jag har för mobil för tillfället. Jag berättar vilken jag har och han tycker det är konstigt att jag vill byta märke, eftersom jag nu råkar ha en mobil som besitter samma märke som den han rekommenderar. Jag förklarar att jag tycker att märket som har gjort min mobil har börjat göra mysko telefoner som inte faller mig i smaken och att jag därför gärna vill byta mobilmärke, men han tar ingen hänsyn till det utan förespråkar fortsatt sitt favoritmärke, tar dessutom upp sin egen mobil ur fickan och visar hur menyerna fungerar.

Lektion 1 för säljare:
Kunden har alltid rätt. Vill kunden ha en viss mobil, är det verkligen den mobilen han/hon vill ha. Säljaren kan tipsa om andra modeller som liknar den men det är till sist kunden som bestämmer, inte säljaren. Ett bra tips är att lyssna på vad kunden säger.

Lektion 2 för säljare:
Om du försöker övertyga en kund om att köpa en viss vara kommer kunden börja misstänka att allt inte står rätt till – varför får jag inte köpa den varan jag vill? Det leder till att kunden snabbt gör ett misstroendevotum i huvudet och därefter inte kommer lita på det du säger, eftersom du bara säger det för att få sälja den vara som du har bestämt dig för att sälja. Det du säger till kunden har därför inget värde längre. En bra säljare är rådgivare och faktabas.

Lektion 3 för säljare:
Är kunden inte intresserad av att köpa en viss modell blir han/hon inte mer intresserad bara för att du gör en kostnadskalkyl på den modellen.

Lektion 4 för säljare:
En bra kundkontakt är en långvarig kundkontakt. En seriös säljare kan inte ha som mål att på kortast möjliga tid försöka övertyga en kund om att köpa en vara. En duktig säljare får kunden att känna att han/hon har gjort en bra affär när köpet väl är genomfört, inte genom att övertala en person att köpa något. När en kund är nöjd kommer kunden tillbaka nästa gång det är dags att byta mobiltelefon.

Det blev alltså inget mobilköp men jag planerar att göra ett så fort min favoritmobil kommit ut i affärerna och jag kan gå och klämma på den, dock inte i moderna mobilbutiken som försöker sälja allt på avbetalning.

2 kommentarer

  1. OJ…det var ord och inga visor! Men jag håller med! PUSS ps…varför är du inte hemma nu??!!!ds

  2. enifesoj: jag önskar att jag var hemma med dej, men jag måste göra samhället en tjänst o va i skolan ibland oxo, precis som du.. hoppas du förstår :) puss! ses snart!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *