Man borde bjudas på lunch när man skriver tenta

Jag har precis haft världens drygaste tenta. Det var åtta frågor och varje fråga kändes oändlig. Jag började klockan nio och slutade kvart i två. Nu är jag helt utarbetad och tycker att man borde bjudas på lunch när man skriver tenta. Och så tänker jag att det borde finnas alternativ till tenta som är fördelaktigare både för lärare och studenter. Tenta är verkligen en av de sämsta examinationsformerna som finns, därför att det bara testar hur väl man har pluggat in teorier och stadier, inte hur man tillämpar dem i ett vidare perspektiv. Och det är rena lyckohjulet när man väljer vad man ska plugga på. Man försöker lista ut vad läraren tycker är viktigast och så tokpluggar man på det. Har man tur kommer just den frågan på tentan och man får högsta poäng, i annat fall kanske fel fråga kommer och man blir underkänd. Tentor mäter inte kunskap, de mäter pluggandet.

Och ibland måste man skriva ”jag har ingen aning vad du är ute och far efter på den här frågan, men jag skulle vilja säga att…”, vilket jag gjorde idag, för att läraren tror att man ska förstå vad han/hon menar med ett begrepp som man har missat. Det är nackdelen med tentor. Har man missat ett begrepp men skulle kunna skriva flera sidor om ämnet om man bara inte hade missat just det begreppet, så falerar man hur som helst.

Det är nytt moment nästa vecka och det innebär ny inriktning på kursen som jag nämnde i förra inlägget. Därmed får jag återigen säga farväl till en klass, även om runt tio personer följer med mig på min nya inriktning, som för övrigt verkar intressant. Den individuella uppgiften under de tio resterande veckorna på terminen består i att analysera sin egen arbetsgrupp under arbetets gång. Det är grejor det, raka motsatsen mot tentor!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *